Lexikon |
Egyszerű kereső | Összetett kereső | Műtárgylista | Lexikon |
Görög dialektusok Az ógörög nyelv rendkívül gazdag dialektusokban. A hagyományos négyes felosztás (attikai, ión, dór, aiol) irodalmi-etnikai vonatkozású; feliratokon, ostrakonokon, papiruszokon ennek több mint tízszerese különböztethető meg (C.D. Buck rendszerét lásd a cikk végén). Újabban a makedónt (II. Philippos és Nagy Sándor nyelvét) is egy görög dialektusnak tartják.A legkorábbi adatolt dialektus az akháiok (mykénéi kor) által beszélt, az egész görög világban meglepően egységes ún. mykénéi görög, melyet az 1952-ben megfejtett ún. lineáris B szótagírással rögzítettek. A lineáris B-táblák kivétel nélkül gazdasági-adminisztrációs feljegyzéseket tartalmaznak, amelyeknek irodalmi értéke nincs, azonban mind történeti, mind nyelvészeti szempontból alapvető jelentőségűek. A mykénéi civilizáció összeomlása után, a Kr.e. 12-11. században következett be a görög törzsek vándorlása (sötét századok), valószínűleg innentől van értelme dialektusokról beszélni, bár írásbeliség csak a Kr.e. 8. századtól jelentkezik ismét (a görög írás születése). A homérosi (más néven epikus) nyelv legfőbb jellemzője a dialektális eklekticizmus; ez egy soha senki által nem beszélt költői műnyelv, amelynek fő összetevői az ión és az aiol, de szép számmal találunk benne attikai formákat, mondatszerkesztéseket, továbbá archaikus ragozási paradigmákat; megőrzött jónéhány bronzkori tulajdonnevet, kiürült tartalmú mykénéi görög kultúrszót. Hatása a későbbi korokra felmérhetetlen: Homéros "a költő", az ő nyelve tehát "az irodalmi nyelv", mindig is kötelező tantárgy volt az iskolákban. Több papiruszon maradtak fenn Homéros-preparációk, amelyek arra utalnak, hogy bizonyos archaizmusokat a hellénisztikus kori olvasók már nem értettek (lásd pl. Moravcsik Gyula: A Papiruszok világából). Az utolsó epikus nyelven írt mű a Kr.u. 5. (!) századra tehető (Nonnos: Dionysiaka). A Kr.e 7-6. században új irodalmi dialektusok lépnek színre: 1. dór (Alkman kardalai), melynek egy stilizált változata jelenik meg Pindaros ódáiban, és az attikai tragédia kardalaiban; ezzel szemben egészen dórul beszél Aristophanés Lysistraté c. komédiájában a spártai Lampitó (lásd Arany János fordítása). 2. aiol, ezen a nyelven írt a lesbosi Sapphó és Alkaios. 3. ión, főként az ióniai preszókratikusok (pl. Hérakleitos, később Anaxagoras, stb.) és a milétosi Hekataios, az első prózai szöveg írójának nyelve. Mindezen dialektusokat jól jellemzi, hogy műfaji nyelvek (az epikus nyelv is ilyen), vagyis ha valaki Hekataios után történeti munkával akart előállni, mint a halikarnassosi Hérodotos, a "történetírás atyja", ezt csakis iónul tehette meg, pedig anyanyelve a dór volt. Ellenben ha a kolophóni Xenophanés hexameterben ír, még ha éppen Homérost és Hésiodost ostorozza is (Silloi), ezt csakis epikus nyelven teheti. A tragédia kardalai pedig még Athénban is dórul hangzottak el (igaz, műdórul). A Kr.e. 5-4. századi prózában egyértelműen az iónhoz rendkívül közel álló attikai dialektusé lesz a vezető szerep: ekkor élt és alkotott Aischylos, Sophoklés, Euripidés, Platón, Xenophón, Thukydidés, Aristotelés és Démosthenés, akik mind ebben a nyelvjárásban írták meg életművüket. E dialektus központi jelentőségét az adja, hogy a Kr.e. 3. század körül ebből alakul ki az egységes koiné vagy közgörög, a hellénisztikus utódállamok és a római birodalom keleti részének lingua francá-ja; mely az Újszövetség nyelve is. Ezen a nyelven írtak híres római kori szerzők, például Plutarchos, Pausanias (a Kr.u. 2. századi útikönyvszerző) és a geográfus Strabón. A koiné a bizánci középgörögön keresztül a ma beszélt újgörög nyelv közvetlen őse. NYUGATI CSOPORT KELETI CSOPORT ÉSZAKNYUGATI ATTIKAI-IÓN GÖRÖG phókisi attikai, (koiné) lokrisi ión eleai északnyugati koiné AIOL lesbosi thessal boiót DÓR ARKADO-CIPRUSI lakón (mykénéi) hérakleiai arkadiai megarai ciprusi argolisi rhodosi kósi thérai, kyrénéi krétai, stb. pamphyliai Hasznos térkép, kicsit más felosztással Irodalom: C. D Buck: The Greek Dialects, 20012(=1998,1999), London, Bristol Classical Press Moldován Márton 2005 |