Lexikon

Ciprus

Ciprus (Kypros, Cyprus) a Földközi-tenger keleti medencéjének legnagyobb szigete, az Anatóliai-félszigettől délre, a szíro-föníciai partvidéktől nyugatra, a keleti Mediterráneum nagy civilizációinak találkozási pontján helyezkedik el. Természeti kincseinek, elsősorban érclelőhelyeinek gazdagságát mind az Égeikum, mind a Közel-Kelet lakói korán felismerték és igyekeztek hasznosítani; a sziget történeti időkben használt neve maga is a réz, érc szóból származik. E két adottságának köszönhetően Ciprus a bronzkortól kezdve csomópont-szerepet töltött be és kultúráját egymást követő, vagy egymással egy időben a sziget partjain megjelenő, különböző népek befolyása határozta meg. A késő-bronzkorban (Kr.e. 16-11. sz.) Cipruson városias települések köré szerveződő magaskultúra virágzott, amely a görög szárazföld központjaival is szoros kapcsolatban állt; a mykénéi kultúra hanyatlása, majd az ún. "sötét kor" évszázadai alatt jelentős népesség vándorolt be innen a szigetre, a történeti korban is sajátos, helyi görög dialektust beszélő közösségeknek adva életet, amint azt későbbi feliratos emlékek tanúsítják. Ezzel egyidőben föníciai hajósok is településeket alapítottak Cipruson; a sziget így, különböző etnikai eredetű városállamokban élő népességével viszonylagos virágzásban élte át a Kr.e. 11-8. sz. közötti viharos időszakot. A Kr.e. 8. sz. végétől a Kr.e. 6. sz. elejéig Ciprus az Asszír Birodalom függőségébe került, a Kr.e. 6. sz. első felében egyiptomi, majd Kr.e. 545-től perzsa fennhatóság alá tartozott.
A politikai hatalom gyakori változásai ellenére úgy tűnik, Ciprus lakosai, közösségei évszázadokon át képesek voltak sajátos, helyi kultúra fenntartására: a sziget tárgyi emlékei a környező népek művészetének számos elemét befogadó, hasznosító, ám egyéni hangú művészeti kultúráról tanúskodnak. Ciprus régészeti leleteit nagyjából a görög világ korszakait követő kronológiai beosztásban tárgyalják. Jellegzetes bronzkori kerámia-anyaga és fémművessége, a bronzkor végén a mykénéi művészet hagyományát tovább éltető vázafestészeti és kisplasztikai emlékei; görög és közelkeleti hatásokat ötvöző geometrikus vázafestészete; mezopotámiai, egyiptomi, föníciai, illetve keleti görög elemekből sajátos formanyelvet létrehozó archaikus kori szobrászata csak a Kr.e. 6. sz. végére került teljesen görög hatás alá; a klasszikus és hellénisztikus kori Ciprus művészetére már teljes egészében a görög stílusirányzatok követése jellemző.


Bencze Ágnes
2004
   
Összesen:14 db

következő 10>>
1.Növénymintás díszítésű tárolóedény (amphora)
2.Bika alakú edény (askos)
3.Korongolt, kettős kúp alakú edény
4.Kancsó
5.Egyfülű kancsó
6.Csőrös kiöntőjű gömbtestű kancsó
7.Félgömb alakú tál
8.Kézidobon játszó alak szobrocskája
9.Álló alakot mintázó szobrocska
10.Arany fülbevalópár bikafejes alakú függővel