Mi ez? | Bronz dombormű | Mikor készült? | 2-3. század | Miből készült? | bronz | Hol találták? | Herkulesfürdő, ma Bãile Hercule, Románia | Hol található? | Szépművészeti Múzeum, Antik Gyűjtemény | Méret: | m: 9,68 cm; sz: 12,27 cm | Állapot: | Ép.
| Leltári szám: | 66.141.A | Irodalomjegyzék: | Szilágyi J. Gy., Ancient Art, Budapest 2003, 200, Fig. 133. Nagy, Á. M., Deux plaques de bronze votives. Két fogadalmi bronztábla. Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts 56-57 (1981), 37-44, 213-218. Nemeti, S., Eine donauländische ikonographische Variante der Göttin Nantosuelta. Latomus 60 (2001) 160-166, 162, Taf. IV. Abb. 2. Mihalik, J. - Hekler, A., Régiségek Herkulesfürdőn. Múzeumi és Könyvtári Értesítő 4 (1910), 154-159.
| Korábbi gyűjtemények: | Földművelésügyi Minisztérium Farkas Jenő gyűjteménye
|
Tömör öntvény, hátoldala enyhén domború. A három középső kis köríven jól láthatóak az öntőcsapok nyomai. Stilizált építészeti keretben istenpár áll. A chitónba-himationba öltözött istennő jobbjában csészét tart, amelyből egy ágaskodó kígyót táplál. Baljával a himationt fogja össze a csípőjén, fején kalathos, a csésze felett két sásforma levél. A köpenyes-tunikás isten bal kezében csavart nyelű kalapács, a testtől eltartott jobbjában rovátkolt tollú kulcs. Efölött egy ferde vájatokkal díszített kérykeion, alatta pedig ülő nyakörves Kerberos. Arcuk elnagyolt, az istennő szemét és fülét ovális lyukak, orrát és száját pedig a két másik pont közé beütött vonalkák jelzik. Hasonló táblákat vagy kultikus tárgyaknak (papi melldísz, fogadalmi ajándék, háziszentélyekben elhelyezett kultuszkép), vagy ezüstlemezek "verőtöveinek" értelmeztek. A bronzlap kidolgozása alapján ez utóbbi értelmezés ezzel a darabbal kapcsolatban kizárható. Habár a lapon szereplő isteneket megpróbálták több istenpárossal is azonosítani, az istenpár egyetlen ismert klasszikus típussal sem teljesen azonos, még kevésbé valamelyik klasszikus istenpár ábrázolásával. Mindez arra a feltevésre vezet, hogy a lapon látható ábrázolás nem a kikristályosodott ikonográfiai hagyománnyal rendelkező görög, római vagy keleti kultúrák típusainak egyszerű átvétele, hanem azok átfogalmazása. Az ábrázolás a klasszikus ikonográfia elemeinek felhasználásával, ezek új egységbe rendezésével beszél egy másik, a klasszikussal érintkező kultúra isteneiről.
|
|
Kapcsolódó tanulmányok:
|