Lexikon

Szilágyi János György: Antik Gyűjtemény. Vezető az Antik Gyűjtemény állandó kiállításához

Első terem - 1.

ELSő TEREM

Az égei térség korai kultúrái.
Görög művészet a klasszikus korig (Kr. e. 5500-450 k.)

1. tárló
Ciprusi művészet
(Kr. e. 2100-500 k.)



Bika alakú ciprusi agyagedény;
Kr. e. 18-17. sz.
A bejárattól balra a kiállítás tárgyainak legfontosabb lelőhelyeit feltüntető térkép után az 1. tárló Ciprus szigetének ókori művészetéről ad képet. A tárgyak túlnyomó része a gróf Zichy Ferencnek (1811-1900), az Osztrák-Magyar Monarchia konstantinápolyi ügyvivőjének kérésére vagy megbízásából 1878-1879 táján lord A. H. Layard, Ninive és Nimrud feltárója által folytatott ásatás vagy gyűjtés során került elő, amelynek körülményei egyelőre tisztázatlanok. A rézben rendkívül gazdag sziget kultúrája bronzkorának kezdetén, 2500 körül kilépett korábbi elszigeteltségéből. Felvirágzását, amely alighanem anatóliai bevándorlók megjelenésével is összefügg, a fémművesség fokozatos fellendülése és egy agyagedény-fajta megjelenése jelzi: a kézzel formált edények vörös felületét bekarcolt vagy domborműves motívumokkal díszítették. Ennek a szigeten sokáig továbbélő kerámiának 2100-1800 közt készült kora- és középső bronzkori példányai nyitják meg a tárló anyagát. A középső bronzkort a koraitól a művészetben egy új vázadíszítő technika elterjedése különbözteti meg: az edényeket most világos alapon barna, vörös vagy fekete vonalas mintákkal díszítették. A legnépszerűbbek a csőrös kiöntőjű, gömbölyű aljú vázák voltak (a kiállítottak 1800-1600 körüliek). A plasztika iránti érdeklődést nemcsak az edények fülének kiképzése és a felfüggesztő lyukaknak olykor az edény testét megelevenítő zsúfoltsága jelzi, hanem a többiekhez hasonló technikával díszített állat alakú edények is; ezeket a tárlóban egy gondosan formált bika alakú példány képviseli. A sziget bronzművességének fejlettségét legalább utalásszerűen szemléltetik a Ciprus-kutatások egyik úttörőjének, Max Ohnefalsch-Richternek az ásatásaiból származó tőrök és spirális alakú hajkarikák vagy fülbevaló-díszek a 2. évezred első feléből. A korábbi díszítő hagyományok a késői bronzkorban (Kr. e. 1600-1100 k.) is folytatódtak, a művészeti formák azonban többnyire lényegesen megváltoztak, amiben nagy része lehetett a jórészt már korábban kialakult kapcsolatok megélénkülésének Egyiptom, a szíriai-főníciai partvidék és az Égeikum kultúráival. Mindezt jól mutatják a kiállított tárgyak is: a hagyományos technikával, de eldurvult kivitelben díszített állat alakú edény, az új korszak két jellemző kerámia-típusa: a falra felfüggesztett félgömb alakú merítő tál és alatta a jellegzetes ferde állású, talpgyűrűs kancsók, előttük pedig a szíriai partvidékről importált, vagy azt utánzó lencse-testű edény. Közel-keleti előképek nyomán terjedt el Cipruson a terrakotta istennő-alak típusa, a bőség és termékenység jelképeivel. A ritka ló-szobor, ugyancsak agyagból, a végéről való a korszaknak, amelynek gazdagságára az aranytárgyak (ökörfejjel díszített fülbevaló-pár, talán edényszájra való tölcsérek, ruhatartó tű) utalnak.
Ciprusi amphora asszirizáló díszítéssel; Kr. e. 7. sz.
Új, részben tenger alatti ásatások tanúsága szerint a 14-12. században a ciprusi bronztárgyak és agyagvázák a mykénéi kultúra (l. a 3. tárlót) központjain túl Dél-Itáliába, Szicíliába, Szardíniába is eljutottak, sőt helyi utánzókra is találtak, és ezek a kapcsolatok azután sem szakadtak meg teljesen, hogy a bronzkor végének nagy népmozgásai véget vetettek a ciprusi kultúra nyilvánvalóan a fémkereskedelmen alapuló 2. évezredi fénykorának. Minthogy azonban ez nem jelentette gazdasági jelentőségének elvesztését, a mykénéi kultúra összeomlása után, a 12. és főként a 11. században nagy számban érkeztek a szigetre görög telepesek, akikkel a helyi lakosság jórészt összeolvadt. Ugyancsak a 11. századból ismerjük a főníciaiak jelenlétének első jeleit is a délnyugati parton, a mai Koukliában. Így Ciprus ún. "geometrikus" (l. a 4. tárlót) korszakában (11-8. század) nem szakadtak meg teljesen a bronzkori kulturális hagyományok, csak görög elemekkel ötvöződtek jól felismerhető ciprusi művészetté, a helyi formák azonban ritkán mutattak olyan sajátos, különálló vonásokat, mint korábban. A kerámiában általánossá vált a fazekaskorong használata a most széltében elterjedt szokás szerint geometrikus mintákkal díszített edényeken (l. a középen álló nagy kétfülű tárlóedényt). A fekvő kulacs-edény közvetve keleti vagy közvetlenül mykénéi minta nyomán helyben készült; hasonlóképpen Krétán és a Közel-Keleten egyaránt megtalálhatók az előképei a kiállított, nyilván kultikus rendeltetésű bikafejes, falra akasztható füstölőnek. A 8. századtól a főníciai településeken kívül önálló királyságokra tagolt sziget jelentősége a mediterrán térségben újra megnövekedett, egyik fontos csomópontja volt, főleg a betelepült főníciaiak közvetítő tevékenysége révén (l. a III. terem 1. tárlóját) egyfelől a közel-keleti kultúrák, másfelől a Földközi-tengernek az Ibér-félszigetig terjedő központjai közti kapcsolatoknak. A 7. században Ciprus asszír fennhatóság alá került, ezt tükrözik a tárlóban látható nagy edény díszítő motívumai.

A 7. századtól egyebek közt a fogadalmi rendeltetésű terrakotta kisplasztika ciprusi műhelyei is fellendültek; a középen kiállított, időrendben rendezett sorozat illusztrálja történetüket a kézzel formált és helyi vonásokat tükröző figuráktól a formából készült és mind erősebben elgörögösödő típusokig. A 6. század elejétől helyi mészkőből faragott, gyakran monumentális méretű kőszobrok virágzó szobrászati tevékenységről tanúskodnak, amire a kiállításon csak egy töredékes darab utal: a gyermekét ölében tartó anyaistennő Cipruson tömegesen megjelenő ábrázolásainak egyike. Tőle jobbra a 600 körüli fekvő tojás alakú edényke nemcsak helyben kialakult formája miatt érdekes, hanem a testét díszítő, megkésett geometrikus stílusú emberalak miatt is. A 6. század középső harmadában a sziget szoros politikai kapcsolatba került Egyiptommal, majd hosszú időre a perzsa birodalom része lett, aminek Nagy Sándor hódítása vetett véget. Önálló művészi jelentőségét is jórészt elveszítette, bár a régi helyi hagyományok, elkorcsosuló és megmerevedő formában (l. a tárló jobb szélén álló edényeket), még sokáig folytatásra találtak.



Hol járunk
következő>>

Első terem

   
Összesen:50 db

következő 10>>
1.Egyfülű kancsó
2.Csőrös kiöntőjű gömbtestű kancsó
3.Kancsó
4.Bika alakú edény (askos)
5.Félgömb alakú tál
6.Kezében áldozati ajándékot tartó madárfejű női figura
7.Arany fülbevalópár bikafejes alakú függővel
8.Geometrikus díszítésű vízhordó edény (hydria)
9.Növénymintás díszítésű tárolóedény (amphora)
10.Álló alakot mintázó szobrocska