Lexikon |
Egyszerű kereső | Összetett kereső | Műtárgylista | Lexikon |
Az Akropolis posztantik története Az Akropolis posztantik története négy korszakra tagolódik:- bizánci (7. sz.-1204), - frank (1204-1456), - török (1456-1833) és - görög korszak (1833-napjainkig).
A IV. keresztes hadjárat Jeruzsálem megszabadításának örve alatt valójában Bizáncra támadt. 1204-ben Athén is (a korabeli szóhasználatot máig megőrző görög kifejezéssel) a frankok (ténylegesen: 1204-1311 között burgundiai, 1311-1388 között katalán, 1388-1456 között firenzei nemesek) uralma alá került. A Parthenónt az Athéni Miasszonyunk (Notre Dame d'Athenes) templomává alakították. A Propylaiát a már a bizánci korban megkezdődött építkezések folytatásával erődített palotává építették át (bár eredeti bejáratát csupán a 15. század elején zárták el teljesen, fogadóteremmé alakítva a háromhajós középső csarnokot). Emiatt az Akropolis fennsíkjára fölvezető bejáratot is áthelyezték: többé már nem a nyugati oldalról lehetett feljutni (a klasszikus-kori rámpán, később pedig a valószínűleg Claudius-kori lépcsőn), hanem dél felől, a Propylaia alatt létesített, megerődített kapun át. Bizánc eleste (1453) után három évvel Athén is török uralom alá került. Az Akropolis továbbra is Athén erődített fellegvára maradt. A Propylaiában lévő palotát a török igények szerint építették át, ide került (bár csupán a 17. század második felében) a kormányzó háreme is. A Parthenón közepébe a fennsíkon élők számára készített mecset, a DNy-i sarkába pedig minaret épült.
Mindezzel párhuzamosan az athéni fellegvár épületei lényegében teljesen kihullottak Európa emlékezetéből. Noha a várost továbbra is mint az antik filozófia legfőbb központját tartották számon, középkori ábrázolásain nincs semmi jellegzetesen athéni. Raffaelo Santi híres freskóján például ('Athéni iskola', 1509-1511) az építészeti háttér római fürdőre emlékeztet. A figyelem ritka jeleként Ciriaco de Ancona, az Athént kétszer is (1436, 1444) fölkereső nagy humanista vázlatot készített a Parthenón Ny-i oromzatáról, ám ez csupán mellékes terméke volt a reneszánsz korra jellemző, tehát főleg az ókori feliratok összegyűjtésére irányuló antiquarius érdeklődésének. Az 1493-as, Nürnbergben kiadott Schedel-krónika Athén-ábrázolása nem különbözik Pavia, Alexandria vagy éppen a képzelt városok közül Amazónia látképétől. (3. kép) Jellemző, hogy 1573-ban Martin Kraus tübingeni filológus azért ír Sztambulba, hogy megkérdezze, vajon létezik-e még egyáltalán a város; a válasz csupán két év múlva érkezik meg: Athén olyan mint egy állat, amelynek már csupán a bőre maradt meg. Hiszen a középkor, majd a reneszánsz számára az ókort elsősorban Róma, s nem pedig Athén jelképezte, a reneszánsz építészet a rómait folytatta. Európa a 17. század közepén kezdett újra (kezdetben csupán gyér) érdeklődéssel fordulni Athén antik romjai felé. 1645-ben francia jezsuiták és kapucinusok telepedtek le a Lysikratés-emlékmű közelében, és vendégszállást rendeztek be az utazók számára. Az 1670-es években járt itt Jacob Spon lyoni orvos, akinek döntő hatása volt a Hellas iránti figyelem felkeltésében, és ekkor készítette az első feljegyzéseket az Akropolis romjairól (1676). Spon beszámolójából kitűnik, ő még a nyugati homlokzatot tartotta a Parthenón főbejáratának, mivel a bizánci csakugyan ott volt. Ugyancsak ekkoriban (1674-ben) készültek azok a rajzok, amelyeket a közelmúltig Jacques Carrey-nak tulajdonítottak (vö. Holtzmann, i.m., 251. J. Carrey XIV. Lajos francia király diplomatájának, de Nointel márkinak a szolgálatában álló rajzoló volt). E rajzok fő jelentősége abban áll, hogy a Parthenónt posztantik történetének legépebb állapotában örökítették meg. 1683, Bécs sikertelen ostroma után megkezdődött a balkáni török uralom gyengülése. Ezt kihasználandó Velence támadást indított nem sokkal korábban elvesztett mediterraneumi pozíciói visszaszerzésére. Francesco Morosini (1619-1694; előzőleg a velencei kézen lévő, de a törökök által 1669-ben elfoglalt Kréta kormányzója volt) 1687-ben váratlan hadművelettel bevette a várost. A török helyőrség az Akropolisra szorult vissza. Már előzőleg sebtiben hozzáláttak a platót övező erődfal megerősítéséhez: lebontották az addig lőporraktárnak használt Niké-templomot, köveit pedig felhasználták a frank korszakban a Propylaia nyugati oldala elé húzott védőfal megerősítéséhez. Az ostrom idején a nőket és gyerekeket, valamint a lőporraktárt a fellegvár legépebben maradt épületébe, a Parthenónba menekítették, amelyet vastag, s csupán néhány helyen hiányos márványtetőzete a lehető legbiztonságosabbá tett. 1687. IX. 26-án (az emlékezet így őrizte meg, pénteki napon) ágyugolyó csapódott a Parthenónba, éppen a lőporraktárba, és felrobbantotta az ott felhalmozott puskaport. A Parthenónba menekített háromszáz nő és gyerek odaveszett. Az Akropolis két napig égett. A harmadikon a török helyőrség megadta magát. A Parthenón jóvátehetetlen sérüléseket szenvedett (főleg a déli oldalon ma is jól láthatók a rettenetes robbanás következményei). Morosini, aki a lövést jelentésében "szerencsés találatnak" minősítette, megkísérelte levenni a Ny-i oromcsoport főalakjait, hogy hadizsákmányként magával vigye őket, ahogyan például Enrico Dandolo dózse 1204-ben Bizáncból elhozta a máig a San Marco tetőzetén látható négy bronzlovat. A kísérlet nem sikerült, a szobrok lezuhantak, és darabokra törtek. Helyettük végül azokat a kő oroszlánszobrokat vitte magával, amelyek ma is a velencei Arsenale bejáratát díszítik, így hirdetve a Serenissima igényét: ő az antik világ folytatójai. A Morosini-ostromnak katonai értelme nem volt, mert egy elszigetelt támaszpont nem tudta tartani magát; 1688-ban a törökök visszafoglalták a várost. A Parthenónban új, a korábbinál kisebb mecset épült. Az Akropolis és a Parthenón történetének következő sorsfordító eseményét, lord Elgin expedícióját az a szellemi mozgalom határozta meg, ami egyre növekvő érdeklődéssel fordult a klasszikus ókor szellemi és tárgyi hagyatéka felé. Ennek egyik legfontosabb motorja az 1734-ben alapított angol Society of Dilettanti volt, amelynek (főleg arisztokrata) tagjai elsősorban Pallas, Dionysos és Aphrodité égisze alatt igyekeztek felfedezni az antikvitást (ez a szervezet támogatta például az Olympiát 1766-ban fölfedező Richard Chandlert, és küldte Athénba James Stuartot, Nicholas Revettet - ld. alább). Különösen a 18. században vált népszerűvé az ún. Grand Tour, ami az utolsó szakasznak számított az (elsősorban angol) arisztokrácia nevelésében. A 'touristák' hosszú, olykor évekig tartó körutazást tettek a görög-római kultúra színterein. Utazásaik során műtárgyakat, főleg márványszobrokat vásároltak, amelyeket vidéki kastélyukban állítottak fel. Az Akropolis szobrászati emlékeit ugyancsak szabadon hazavihető zsákmánynak tekintették. Már a Morosini-féle hadjárat után is számtalan töredék került szerte Európába (Kopenhága, Würzburg, Róma, München, Strasbourg, Bécs is őriz ilyeneket. A legkülönösebb lelet 1902-ben került elő: egy angol kastély kertjében találták meg a Parthenón egyik töredékét, amelyet szintén egy 'tourista' vitt magával, ám később a faragvány eredete feledésbe merült. Heidelbergbe is került egy töredék, ami később az egyetemi gyűjteménybe jutott, majd 2006 őszén visszaadták Görögországnak! A szájhagyomány szerint a magyar művészettörténet egyik nagy alakjának, Ipolyi Arnoldnak a nagyváradi gyűjteményében is volt egy töredék a Parthenónról!). Ezek a töredékek azonban csupán mintegy 2 százalékát teszik ki a Parthenón fennmaradt szobrászati díszeinek; a többin Athén és London kb. egyenlő arányban osztozik (ld. az Elgin-márványok).
1821-ben zajlott az első kísérlet Hellas felszabadítására, A felkelőknek sikerült ugyan elfoglalniuk Athént, de egy évre rá a törökök visszafoglalták. Úgy tűnik, az antik romok állapota ekkoriban kezdett rohamosan romlani. A márvány faragványokból meszet égettek, a kőtömböket egymáshoz rögzítő bronz csapok ólom tömítéséből golyót öntöttek... 1833-ban végett ért a görög szabadságharc. Bajor Ottó bevonult Athénba. ő lett a független görög állam első királya, fővárosul pedig - számos jelölt közül - végül is Athént választotta. Vele együtt érkeztek a kor legkitűnőbb német szakemberei (pl. Ludwig Ross), hogy segítsenek a görög kulturális örökség megóvásában és feltárásában.
A 20. század utolsó évtizedeiben nemzetközi összefogás jegyében kezdtek újra az Akropolis restaurálásához. Az alapkoncepció azonban lényegében nem változott: ugyanúgy a kanonikussá vált négy klasszikus-kori épület vakmerő újjáépítésére összpontosul, mint a korábbi. Változatlanul egy ideálisnak kiválasztott korszakot rekonstruál, s nem az Akropolis évezredes történetének peripeteiáit mutatja be. Kiinduló irodalom: -J. M. Camp, The Archaeology of Athens, New Haven - London 2001 -L. Schneider - Ch. Höcker, Die Akropolis von Athen, Darmstadt 2001 -B. Holtzmann, L'Acropole d'Athenes, Paris 2003 Nagy Árpád Miklós 2006 |