Daktyliothékák
Az évszak műtárgya - 2011. tavasz
2010-ben kezdődött meg az Antik Gyűjteményben őrzött hét daktyliothéka restaurálása (Csuzi Enikő és Varga Eszter munkája); a kiállítás ennek első eredményeit mutatja be.
A görög gyűrű (
daktylios) és a ládikó (
théké) szavak összetételéből képzett latin szónak az ókorban két jelentése volt: egyrészt a gyűrűket tartalmazó ékszeres ládikót jelölték ezzel, másrészt a vésett drágakövekkel díszített gyűrűk – tágabban pedig a vésett kövek (gemmák, intagliók) gyűjteményét. A római hagyomány a Kr.e. 1. századtól kezdve őrizte meg az emlékezetüket, annak kapcsán, hogy a korszak vezető politikusai (pl. Pompeius, Iulius Caesar) közszemlére
tették Rómában az általuk szerzett daktyliothékákat. Az ókor után csak jóval később, 1601-ben bukkan fel ismét a szó Abraham Gorlaeus (1549 - 1608) antwerpeni régiséggyűjtő köves gyűrű-gyűjteményét bemutató, rézmetszetekkel illusztrált könyvének címében (
Gorlaei Antwerpiani Dactyliotheca). A könyv egyik metszetén, az antikvárus asztalán kisebb gemmagyűjtemények tárolására alkalmas, kihúzható fiókocskákat magába foglaló, könyv alakú ládikák fekszenek.
A háttérben látható puha szövettel bélelt, fiókos szekrény nagyobb gyűjtemények elhelyezésére szolgált.
A címválasztással Gorlaeus a daktyliothéka szó két antik jelentését egy harmadikkal aktualizálta: ezután a metszetekkel illusztrált könyvekben publikált gemmagyűjteményeket nevezték így - a 18. század közepéig. Ezek közé tartozik a Joseph Smith (1682-1770) velencei brit konzul, mecénás és műgyűjtő gemmagyűjteményét bemutató Dactyliotheca Smithiana, 1767-ből. Figyelemre méltó különbség a két kiadvány ábrázolásmódja között, hogy amíg az előbbiben a rajzok köves gyűrűket ábrázolnak, jó másfél évszázaddal később már a gemmákról készült lenyomatot örökítették meg.
 |
|
Mindkét könyv a 19. századi magyar kultúra kiemelkedő alakjának, Pulszky Ferencnek (1817-1897) az ajándékaként került az MTA Könyvtárának Kézirattárába. A 18. század az antikvitás újrafelfedezésének, a régészet és a művészettörténet tudomány születésének olyan időszaka, amelyet a klasszikus példák nevelő értékébe vetett bizakodás kísért. Úgy vélték, hogy az ókori művészet tanulmányozása javítja a közízlést, és emeli a műveltség szintjét. Ismét kiemelt figyelmet kaptak a vésett kövek, mert a rajtuk megjelenő ábrázolások épen őrizték meg a klasszikus antik stílus "nemes egyszerűségét és csendes nagyságát", amelyet a 18.-19. századi művészek utánozni, olykor meghaladni törekedtek.
 |
|
Ahhoz, hogy az Európa legkülönbözőbb pontjain lévő gyűjteményekben őrzött gemmák hozzáférhetővé váljanak, olyan reprodukciós eljárásra volt szükség, amely lehetővé tette az egyedi tárgyak eredetivel azonos, olcsó és sorozatban történő másolását. A metszet-illusztrációk mellett alternatívaként megjelentek a gipsz lenyomatok. A kő felületébe vésett mintával díszített gemmákat az ókorban főleg pecsétlőként használták. Lenyomatuk maga a kép, a kőbe vésett minta domború tükörképe, amely jóval pontosabb, mint a grafikai metszetkészítő keze és a kor ízlése révén kettős áttétellel készült, kétdimenziós rajz.
 |
|
A 18. század hetvenes éveitől kezdődően gemmavésnökök vezetésével gipszlenyomatok készítésére szakosodott műhelyek jöttek létre, amelyek a megnövekedett érdeklődés kiszolgálására igyekeztek minél több gemmáról mintanyomatot szerezni. Teljességre törekvő gyűjteményük hézagait gyakran saját készítésű másolatokkal pótolták. A nagyobb szakmai hírnévre törekvő gemmavésnököktől pedig az ókori mintaképekkel versenyre kelő, az eredetitől alig megkülönböztethető, all'antica kompozíciók is piacra kerültek.
A gipszből, kénből, pecsétviaszból készített lenyomatok tárolására az ékszeres szekrénykék és a könyv-formátum kombinációjával a daktytyliothékák praktikus és elegáns új változatait hozták létre. A legelterjedtebb típus megjelenésében könyvhöz hasonlít, valójában mégis tárolódoboz: a keménypapír csíkkal keretezett lenyomatok a könyv borítófedeleinek belső oldalára és/vagy az azokkal szemközti oldalra kerültek.
A kiadó a saját koncepciója alapján összeválogatott lenyomatokat tartalmi, esztétikai szempontok szerint rendezte el, majd számozással látta el, kísérőjükként pedig az eredeti gemmákra vonatkozó legfontosabb adatokat tartalmazó kiadványt jelentetett meg. A Federico Dolce által összeállított
Descrizioni di dugento gemme antiche (Kétszáz antik gemma leírása) című kiadvány az egyik legkorábbi könyvdoboz-daktyliothéka. Az 1792-ben megjelent négy kötet 50-50 darab stílustörténetileg elrendezett, sorszámozott lenyomatot tartalmazott. Egyoldalas, vagyis az egyes köteteknek csak az elülső borítófedele nyitható. Ennek hátoldalán tüntette fel Dolce az egyes lenyomatok ábrázolásainak megnevezését, és a hozzá tartozó bőbeszédű katalógus tételeihez elvezető számjelzetet. Kifejezetten "az antik művészeti stílusok tanulmányozásában elmélyülő ifjúság okulására" összeállított válogatás.
A római régészeti intézet, az Instituto di Corrispondenza Archeologica daktyliothéka-sorozata (
Impronte gemmarie dell’Instituto) viszont elsősorban tudományos célokat szolgált. 1831-től kezdődően a korábban közöletlen magángyűjteményi daraboknak, illetve a friss ásatásokon előkerült gemmáknak a lenyomatait volt hivatott bemutatni.
Összeállítását a kor kiváló kutatóiból létesített tudományos kollégium ellenőrizte. A válogatás fő kritériuma a gemmák ókori eredete volt. 1868-ig összesen hét kötetet adtak ki, a kötetekhez kapcsolódó katalógusok az intézet kiadványában (
Bullettino dell’Instituto), a korszak egyik legfontosabb tudományos folyóiratában jelentek meg. Nemrégiben derült ki, hogy mindkét daktyliothéka a legjelentősebb hazai 19. századi antik műgyűjteményből, a Fejérváry-Pulszky gyűjteményből származik.
A múzeumi gyűjteményeket bemutató daktyliothékákat a Bécsi Császári Múzeum Érem- és Régiségtárának gemmagyűjteményét magába foglaló ötkötetes válogatás képviseli (
Dactyliothek des Wiener k. k. Antikencabinettes). A négyoldalas kötetekben a laza ikonográfiai csoportokba rendezett lenyomatok számozatlanok, így valószínű, hogy nem készült hozzájuk katalógus. Korábbi tulajdonosa a Pesti Tudományegyetem numizmatika tanára, a régiséggyűjtő Kiss Ferenc (1791-1859) volt. A 2. kötet közepe táján, a Gorgófő-ábrázolások sorában található a kor egyik legtöbbet reprodukált antik gemmájának lenyomata. A Strozzi Medusaként ismert chalcedon gemma Solón, a Kr.e. 1. század közepén működő görög gemmavésnök műve. A gemma nyomán tucatnyi elefántcsont, bronz, fém, alabástrom példány készült, sőt egy sor 19. századi gemmavésőről is tudunk, akik hírnevüket azzal szerezték, hogy megvésték az eredeti pontos mását.
 |
|
A Dactyliotheca Smithiana metszeten örökítette meg, az Antik Gyűjtemény pedig további négy gipszlenyomatát és két üveg másolatát őrzi. Az üveg másolatok annak köszönhették népszerűségüket, hogy színezhetőségük által megidézték a drágakövek ragyogását is. Ráadásul a gipszlenyomat a gemmára vésett ábrázolás másolata, az üvegöntvény viszont a vésett kőé. E háromféle eljárással létrehozott gemmamásolat egyidejű bemutatása a kiállításon alkalmat teremt a különböző reprodukciós
 |
|
technikákban rejlő lehetőségek és korlátok összehasonlítására is. A daktyliothékák a 19. század végén hirtelen kimentek a divatból. A korszak művészetelméleti szemléletváltása az eredeti műtárgyak felértékelődését eredményezte a másolatok rovására. Ráadásul a régészeti módszerek kifinomulásával nyilvánvalóvá vált, hogy a daktyliothékákban közreadott antik gemmák jelentős része újkori eredetű. Végül a fotográfia térnyerésével a daktyliothéka létezése és értéke hosszú időre feledésbe merült. Talán nem véletlen, hogy éppen napjainkban, a háromdimenziós képalkotó technológiák fejlesztésének időszakában erősödik az érdeklődés a reprodukciós eljárások korábbi csúcsteljesítményének számító lenyomat-gyűjtemények iránt.
Böhler Nóra
A Gorlaei Antwerpiani Dactyliotheca és a Dactyliotheca Smithiana kölcsön a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár, Kézirattár és Régi Könyvek Gyűjteményéből.Köszönjük az OTKA támogatását (K 68558).